RSS

Manusia Terkedil Didunia



Perkenalkan Chandra Bahadur Dangi. Warga Nepal ini dinyatakan sebagai manusia terkedil di dunia. Lelaki yang berusia 72 tahun ini hanya memiliki tinggi badan 54.6 sentimeter (21.5 inchi) dan berat badan 12 kilogram. Chandra menerima pengiktirafan rekod tersebut pada ahad lalu, (26/2/2012) di Kathmandu.

Chandra yang menetap di lembah terpencil di barat daya Nepal ini dinyatakan memecahkan rekod manusia terpendek yang sebelum ini dipegang oleh Junrey Balawing berasal dari Filipina dengan ketinggian badan 57.15 centimeter.

"Rasanya sangat baik, saya sangat gembira, saya akan bekerja untuk mempromosikan negara saya di seluruh dunia," kata Chandra Bahadur Dangi kepada wartawan.

"Sehingga kini perawatakan Chandra menjadi beban, dia sangat sulit ketika menyesuaikan ukuran pakaian, dan kecewa kerana tidak berkesempatan mencari istri," kata Craig Glenday Editor in Chief Guinness World Records.

Dia berharap agar gelaran yang diraih oleh Dangi akan merubah nasibnya. Penyebab pertumbuhan Dangi yang terhambat masih merupakan misteri, kerana dia sendiri belum pernah berjumpa doktor. Guinness World Records mencatat, banyak pemegang rekor manusia terpendek di dunia adalah penderita primordial dwarfism.

Chandra selama ini menafkahi hidup dari hasil membuat tentun ikat dan hanya beberapa kali meninggalkan kampungnya yang miskin di bandar Dang, 350 kilometer dari Kathmandu.

Dia mengunjungi Kathmandu pertama kalinya untuk diukur oleh petugas Guinness World Records. Dia sendiri mengatakan sudah terlalu tua untuk menikah tapi masih ingin merantau.

"Saya ingin mengunjungi negara-negara asing dan bertemu orang dari seluruh dunia," katanya.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors